Krydder i tilværelsen

Av og til kjøper vi vel alle produkter som ikke svarer til forventningene. Noen ganger burde vi ha forstått det - mirakelkremer som fjerner rynker eller gode ferdigmiddager som koster mindre enn råvarene finnes ikke. Da kan man med rette føle seg litt dum, og diskrè la lureriet forsvinne i søppelbøtten/glemselen. Men andre ganger blir man skikkelig overrasket eller skuffet over noe som ikke holder mål. Og hva gjør man da?

 

Før i verden lot jeg bare være å kjøpe mer av akkurat det produktet. Men nå har jeg blitt flinkere til å klage. Jeg tar de flotte eplene som var råtne i midten med tilbake til butikken. Eller jeg sender en mail til garnprodusenten om at det var 20 knuter i hvert av nøstetene jeg kjøpte. Og så bruker jeg google for det det er verdt. Utrolig hvor mye informasjon som finnes der ute på verdensveven. Det er ganske spennende å se hvordan ulike butikker og firmaer takler det å få reklamasjoner på varene sine. For der ligger jo både muligheten til å ødelegge sitt gode navn og rykte, men også til å ordne opp og sikre seg en fornøyd og trofast kunde videre.

 

Tullenor er skrekkeksempelet. De bortforklarer det meste samtidig som de prøver å prakke på deg et nytt og DYRERE produkt. Neitakk.

 

Vikinggarn tar det som en personlig fornærmelse at noen er misfornøyde med deres garn. Det er nemlig perfekt. Jeg fikk nærmest en skjennepreken da jeg klaget på at nøster av samme innfarging var så ulike at de ikke kunne brukes sammen. Et kjapt nettsøk viste at firmaet var "beryktet" for to ting: Dårlig kundebehandling og  store ujevnheter i både spinning og farge på garnet. De har visstnok kommet seg på begge deler, men jeg kjøper heller garn fra andre produsenter.

 

Noen svarer ikke på klagemailer. Og noen gir svar som er skikkelig goddag-mann-økseskaft. Når man som "plaster på såret" får tilbud om mer av samme vare - som fortsatt er like dårlig - hjelper det liksom ikke så mye. Og da er de tydeligvis ikke interesserte i å forbedre seg heller.

 

 

Jeg er ingen stor gourmet-kokk. Har en tendens til å plukke fram de samme krydderglassene uansett hva jeg skal lage. Så da er lykken stor når jeg finner gode blandingskrydre som alle liker. Toscanakrydder med soltørket tomat var en umiddelbar suksess i heimen. Godt på fisk, på ostesmørbrød, på kylling... Og dessuten så det lekkert og apetitvekkende ut med de fine fargene.

 

Lykken varte til glasset nesten var tomt. Jeg kvernet og kvernet og ingenting kom ut. Til slutt fant jeg fram egnet verktøy og demonterte hele greien. Middagen ble reddet.  :o)

 

Neste glass skjedde det samme med. Frøken Dings forbarmet seg over sin mor og vippet elegant lokket med kvernen av. - Herlighet mamma, det var jo ikke vanskelig. Du skur feil vei.

 

Hmf. Men jammen skjedde det med glass nummer tre også. Og uansett hvor mye jeg fiklet og skrudde måtte jeg fram med verktøyskrinet igjen. Med fare for å amputere både fingre og annet.

 

Hva gjør man så? Slutter å kjøpe krydderet som alle liker, kaster glasset når det fortsatt er ca 1/4 igjen eller risikerer varige men for å få ut restinnholdet?

 

Jeg sendte en mail jeg. Fant adressen på nettet og forklarte hva problemet var. Og fikk et hyggelig svar der de takket for tilbakemeldingen. Og så fikk jeg bekreftet at det ikke er jeg som er talentløs. Det skal ikke være mulig å skru av kvernen. Så hva frøkna gjorde aner jeg ikke. Mulig jeg hadde jobbet så mye med den at den hadde begynt å løsne da hun overtok.

 

Det ble flere mailer fram og tilbake med forsøk på å finne ut hva som gjorde at kvernen sluttet å virke. Og da jeg kom hjem med garnfangsten min på lørdag stod det en eske og ventet på meg i gangen. Det duftet krydder alt før jeg fikk åpnet den.

 

 



 

 

Veldig kjekt, her var det både påfyll av slikt jeg vanligvis bruker + noen poser med ulike mixer som jeg ikke hadde smakt før. Både den til potetbåter og fiskekrydderet er testet ut i løpet av helgen, og de var gode. Så de ender nok i handlekurven etterhvert som jeg trenger påfyll. Mamma, som også fikk noen av posene, nikket fornøyd og sa at - Et solid, godt gammelt Bergensfirma det der.

 

Og det blir man vel kanskje fordi man er god på å ivareta kundene. Eller ikke Bergensfirma da. Det er ikke noe alle kan skryte av å være, det handler jo om å starte opp i riktig by, hihi. 

 

 

 

Da er en ny uke i gang, og neste innlegg blir nok noe strikket. Har flere nesten-ferdige prosjekter nå. Klør litt  i fingrene etter å starte på noe nytt. Oleana-garnet står her og frister. 

 

Ha en god og velkrydret uke du også.   :o)

 

 


Kommentarer:
Postet av: Merete

Jeg er blitt litt flinkere med tilbakemeldinger. Istedet for å klage til Gud og hvermann over noen produkter, så klager jeg også til produsenten som skal få sjanse til å rette opp. Og noen ganger hjelper det, andre ganger er det bortkastet.

Vi hadde vinterdress fra Reflex som gikk hull i rumpe og knær etter 4 mnds bruk (og dressen var ikke hoveddressen, han hadde to...). Produsenten mente at det ikke kunne være deres feil, og da jeg ringte og spurte hvor lenge de da mente at en sånn dress skulle holde, så fikk jeg til svar at det nok var guttungen det var noe galt med.

Ennå irritert, kjenner jeg!

Postet av: Greta

så bra av Hindu ktydderfabrikk. Det er skikkelig bra sørvis. flink du som klager på rett plass. Eg er ikkje flink til sånt. Men er like flink til å klage over att ting ikkje virker eller er som eg trodde. Burde vere flinkere å klage på rett plass ja.

Skal prøve det krydderet dere er så glad i også. Høres ikkje dumt ut. Ha ein flott dag

12.03.2012 @ 12:43
URL: http://gretashbby.blogg.no
Postet av: frøken ij

Sånt liker vi :) Mulig jeg burde klaget litt på garnet jeg strikker med jeg også.. Jeg har møtt tre skjøter på nøstet mitt, og da har jeg akkurat begynt.. Og passende nok skal jeg faktisk til å sende en klagemail på bussopplegget her i byen.

Forresten, oppskiften til Still light har pinne 3 oppført, men jeg måtte gå ned en størrelse for å få det slik jeg ville. 3 er forstatt smått, men ikke like smått som 2,5. Så er det i hvertfall sagt ;)

12.03.2012 @ 14:54
URL: http://frokenij.blogspot.com
Postet av: Ruth

Du har så rett. Vi er alt for lite flinke til å klage, dermed får ikke firmaene sjanse til å forbedre seg heller. Bra innlegg. :)

12.03.2012 @ 19:53
URL: http://ullhedina.blogspot.com
Postet av: ems:-)

Tror jammen jeg må prøve det krydderet der, men det er da vel slik med de engangspepper- og salt-kvernene også, er det ikke? Liker best å fylle på min egen kvern den kverner nemlig alt til siste slutt. Ønsker deg en fin vår her fra snøfonna....

P.S. det er mange måter å gi tilbakemeldinger på, det finnes faktisk dem som klager så frekt at det lyser irrgrønt og jug lang vei også og hva skal man gjøre da-for kunden har jo alltid rett eller hva?(godt å få sagt det i samme slengen liksom )

13.03.2012 @ 19:00
URL: http://strikkespinn.wordpress.com
Postet av:

ems:

Det ser ut som om det er de soltørkete tomatene som klistrer seg fast til bladene i kvernen. Så jeg vil tro at pepper- eller salt-kverner ikke får samme problem.

Og kunden har absolutt ikke alltid rett, synes ikke frekke og uærlige folk fortjener å få belønning for oppførselen sin. Men det å gi et høflig svar til slike er jammen en kunst. Har jobbet både i dagligvarehandel og 10 år i bokhandel, så der fikk jeg prøvd ut det meste. ;)

13.03.2012 @ 22:43
Postet av: skb

Det er viktig å gje tilbakemelding når noko ikkje fungerer, einaste sjansen til at dei kan forbetre seg.

Eit Bergensfirma som produserer ulltøy gjorde meir enn opp for seg då ulltrøya til Frøkna sklei ut i saumen dag 1 i bhg i vinter, og slikt kan eg like :)

Dårleg kundebehandling er DÅRLEG!

14.03.2012 @ 20:41

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits